η συντακτική ομάδα του nomikithess.gr καταγγέλλει τη διακοπή της δωρεάν διανομής συγγραμμάτων
Το nomikithess.gr είναι ένα σάιτ από τους και για τους φοιτητές της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ. Στο nomikithess μπορεί να δημοσιεύσει ο καθένας ο,τιδήποτε θέλει (ανακοίνωση, άρθρο κλπ) πατώντας απλώς δεξιά στην επιλογή "άποψη" ή στέλνοντας στο μέσω facebook ή μέιλ.

Δίκαιο της Δικαιοπραξίας

1.Πρόγραμμα Διδασκαλίας
(εαρινό εξάμηνο 2017)
ΤΜΗΜΑ

ΗΜΕΡΑ ΩΡΑ ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΙΔΑΣΚΩΝ
1 (Α-ΚΑ) ΤΡΙΤΗ 12-2μμ 5 Κουμανης
ΤΕΤΑΡΤΗ 2-4μμ 7
2 (ΚΕ-ΠΑ) ΤΡΙΤΗ 12-2μμ 312 Κορνηλακης
ΤΕΤΑΡΤΗ 2-4μμ 8
3 (ΠΕ-Ω) ΔΕΥΤΕΡΑ 10-12πμ 6 Κοσμιδης
ΤΕΤΑΡΤΗ 2-4μμ 312

2.Ύλη του Μαθήματος 
Έννοια της δικαιοπραξίας. Είδη δικαιοπραξιών. Η δήλωση βουλήσεως. Η σύμβαση. Ο τύπος των δικαιοπραξιών. Η ερμηνεία των δικαιοπραξιών. Η ελαττωματική δήλωση βουλήσεως. Ανίσχυρες δικαιοπραξίες. Αιρέσεις και προθεσμίες. Αντιπροσώπευση και πληρεξουσιότητα. Συγκατάθεση τρίτου. 

 3. Προτεινόμενα Συγγράμματα 
1. Δ. Παπαστερίου/Δ. Κλαβανίδου, Δίκαιο της δικαιοπραξίας, εκδ.Σάκκουλα, Αθήνα/Θεσσαλονίκη 2008. ΚΩΔ: 34426
2. Π. Λαδάς, Γενικές Αρχές Αστικού Δικαίου, τόμ ΙΙ, εκδ. Σάκκουλα, Αθήνα/Θεσσαλονίκη 2009. ΚΩΔ: 34386

4.NomikiThessTips
Οι δικαιοπραξίες αποτελούν το δεύτερο μάθημα του τομέα του Αστικού Δικαίου με το οποίο ο φοιτητής έρχεται σε επαφή κατά τη διάρκεια των σπουδών στη Νομική Σχολή ΑΠΘ. Πρόκειται για ένα μάθημα “θεμέλιο” με πολλές και βασικές έννοιες, απαραίτητες για να συνεχίσει κανείς στην αλυσίδα του Αστικού δικαίου και συγκεκριμένα στο Ενοχικό Δίκαιο (Γενικό και Ειδικό Μέρος).

Η ομάδα του nomikithess προτείνει ως πληρέστερο και πιο κατανοητό σύγγραμα εκείνο των Παπαστερίου-Κλαβανίδου μιας και η δεύτερη αποτελεί και τη διδάσκουσα του μαθήματος. Μία ακόμη λύση για τη μελέτη του μαθήματος είναι το βιβλίο του Γεωργιάδη για τις Γενικές Αρχές που στο δεύτερο μισό αναλύει τις δικαιοπραξίες όπως θα είδατε απο το α'εξάμηνο. Η επιλογή είναι δική σας. Σχετικά με τα πρακτικά ζητήματα που καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της εξέτασης ιδιαίτερα βοηθητικά είναι αυτά του Απόστολου Γεωργιάδη. Αναζητήστε τα στη βιβλιοθήκη της σχολής ή από μεγαλύτερους συμφοιτητές σας.

5.Χρήσιμο #NomikiThess υλικό 

Προηγούμενα θέματα / πρακτικά :

Σεπτέμβρης 2015

κ. Αθ. Πουλιάδης

ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΘΕΜΑ
Ο Π κληρονόμησε από τη γιαγιά του μια περίτεχνη αλυσίδα-κόσμημα. Αποφασίζει να την πουλήσει στη γνωστή του Α. Κατά τις διαπραγματεύσεις σχετικά με το τίμημα θεωρούν και οι δύο ότι πρόκειται για μια ασημένια αλυσίδα. Παίρνουν πληροφορίες για την αξία παρόμοιων κοσμημάτων και συμφωνούν με βάση τις πληροφορίες αυτές ως τιμή πώλησης τα 90€. Ο Π μαθαίνει στη συνέχεια από τη θεία του ότι η αλυσίδα είναι από λευκόχρυσο και συνεπώς η αξία της είναι πολλαπλάσια. Όταν η Α έρχεται να πάρει την αλυσίδα και να πληρώσει το συμφωνημένο τίμημα ο Π της ανακοινώνει ότι δεν μπορεί να παραμείνει στη συμφωνία.
Ερωτάται: α) Υπάρχει κατάρτιση συμβάσεως και ποιας μορφής μεταξύ Π και Α; β) Έχει δικαίωμα η Α να απαιτήσει την παράδοση της αλυσίδας; γ) Έχει δικαίωμα ο Π να αρνηθεί την παράδοση της; δ) Υπάρχει δυνατότητα αποδέσμευσης των Π και Α από τη συμφωνία τους; ε) Εάν ναι, τότε από ποιον και με ποιο τρόπο θα μπορούσε αυτή να επιδιωχθεί; στ) Θα υπήρχε ενδεχομένως δυνατότητα το τίμημα της αλυσίδας να προσδιοριστεί εκ νέου από το δικαστήριο σύμφωνα με την αξία της και να δεσμεύει έτσι τα δύο συμβαλλόμενα μέρη;

ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ (Απαντήστε μόνον στο ΕΝΑ από τα δύο)
1) Ποια είναι η έννοια της αιτίας στη διάκριση αιτιώδεις-αναιτιώδεις δικαιοπραξίες, ποια η πρακτική σημασία της διακρίσεως και ποιος ο ρόλος εν προκειμένω των διατάξεων για τον αδικαιολόγητο πλουτισμό;
2) Ποια είναι η έννοια της αρχής του εμφανούς στο δίκαιο της αντιπροσωπεύσεως και σε ποιες περιπτώσεις είναι δυνατό η αρχή αυτή να διασπαστεί;



Σεπτέμβρης 2012
Διδάσκοντες: Καθηγητής κ. Αθ. Πουλιάδης, Επικ. Καθ. Α. Κορνηλάκης
ΠΡΑΚΤΙΚΟ
Ο Α υπόσχεται να δωρίσει στον ανιψιό του Β ένα σπάνιο είδος χελώνας που έχει στην κατοχή του, εφόσον ο τελευταίος κατορθώσει να λάβει εντός του επόμενου έτους το πτυχίο Proficiency στην αγγλική γλώσσα.

Κατά τη διάρκεια του ίδιου έτους ο Α γνωρίζει τη Γ, με την οποία επιθυμεί σφόδρα να συνάψει δεσμό. Η Γ, όμως, εντυπωσιασμένη από την σπάνια χελώνα του ζητά ως απόδειξη της αγάπης του για αυτή να αθετήσει την υπόσχεση του προς τον Β και να χαρίσει σε αυτήν τη χελώνα.

Ο Α υποκύπτει στις πιέσεις της Γ και της χαρίζει τη χελώνα ελπίζοντας ότι ο ανιψιός του θα αποτύχει στις εξετάσεις. Ωστόσο ο Β, που είναι επιμελής και ικανός φοιτητής της νομικής, επιτυγχάνει μία πολύ ικανοποιητική επίδοση στο γραπτό τμήμα των εξετάσεων.  Για να μην εκτεθεί στον ανιψιό του ο Α αφαιρεί από το γραμματοκιβώτιο του Β την ειδοποίηση για το προφορικό τμήμα των εξετάσεων, με αποτέλεσμα ο Β να μην προσέλθει και τελικά να αποτύχει στις εξετάσεις.

Όταν ο Β μαθαίνει την όλη αλήθεια αποφασίζει να συμβουλευτεί τους συμφοιτητές του για να αποφασίσει πως θα αντιδράσει.

Να σημειωθεί ότι κατά το χρονικό σημείο κατάρτισης της σύμβασης δωρεάς μεταξύ Α και Β κάθε μεταβίβαση του εν λόγω είδους χελώνας ήταν απαγορευμένη με ειδική διάταξη νόμου για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος, απαγόρευση, όμως, η οποία στη συνέχεια καταργήθηκε, και μάλιστα πριν λάβει χώρα η μεταβίβαση από τον Α στη Γ.

Ερωτήσεις:
1. Πώς χαρακτηρίζετε τη δικαιοπραξία μεταξύ Α και Β;
2. Πώς χαρακτηρίζετε την αφαίρεση της ειδοποίησης για τις προφορικές εξετάσεις από τον Α;
3. Τι επίδραση έχει η απαγόρευση της μεταβίβασης κατά το χρονικό σημείο κατάρτισης της σύμβασης δωρεάς μεταξύ Α και Β;
4. Ποιός είναι τελικά κύριος της χελώνας;

ΘΕΩΡΙΑ
Να δοθεί απάντηση -σε ένα- από τα ακόλουθα ερωτήματα:
1. Ποιά είναι η διαφορά μεταξύ απόλυτης και σχετικής ακυρότητας;
2. Ποιές είναι οι προϋποθέσεις της ευθύνης από διαπραγματεύσεις; 

Διδάσκουσα καθηγήτρια: Κλαβανίδου Δέσποινα

Θεωρητικά θέματα 
1.Έννοια και είδη της αιτίας των δικαιοπραξίων που περιέχουν επίδοση. 
2.Η έννοια της αιρέσεως.Οριοθέτηση απο τον τρόπο και από το δικαιοπρακτικό θεμέλιο. 
 

Πρακτικά θέματα 
 

1) Ο Χ που τραυματίστηκε αρκετά σοβαρά σε ερημική οδό από αυτοκίνητο που οδηγούσε ο Ψ,δηλώνει σε αυτόν ότι θα προχωρούσε σε κατάθεση μήνυσης εναντίον του,εκτός αν δεχόταν (ο Ψ) να του δωρίσει συγκεκριμένο διαμέρισμα.Ο Ψ,μη έχοντας δίπλωμα οδήγησης,φοβήθηκε τις ενδεχόμενες ποινικές συνέπειες και για αυτό κατάρτισε με συμβολαιογραφικό έγγραφο τη σύμβαση δωρεάς με τον Χ.Μετά από πάροδο αρκετού χρόνου,θεωρώντας ο Ψ τον εαυτό του ασφαλή από πλευράς ποινικής δίωξης,ασκεί αγωγή κατά του Χ ισχυριζόμενος ότι η σύμβαση δωρεάς ειναι ακυρώσιμη λόγω απειλής. 
 

Ερωτάται: 
1. Είναι βάσιμη η αγωγή του Ψ; 
2. Πώς θα διαμορφωνόταν η κατάσταση αν ο Χ ζητούσε απο τον Ψ να δωρίσει το ακίνητο όχι στον ίδιο,αλλά στην κορη του Χ,την Ω,η οποία αγνοούσε το συμβάν; 
3. Πώς θα διαμορφωνόταν η κατάσταση αν ο Ψ ήταν 15 χρονών; 
 

2) Ο Α συμφωνεί με την Ε να της δωρίσει ένα ακίνητό του ,πλην όμως για να αποφύγει μελλοντικές προστριβές με τους κληρονόμους του, αποφασίζουν να αναγραφεί στο σχετικό συμβολαιογραφικό έγγραφο ότι συνάπτουν σύμβαση πώλησης,παρά το γεγονός ότι πρόθεση τους είναι να συναφθεί σύμβαση δωρεάς.Στο ίδιο συμβολαιογραφικό έγγραφο καταρτίζουν και τη σύμβαση μεταβίβασης της κυριότητας του ακινήτου.Προσθέτουν επίσης τον όρο ότι η Ε δεν θα δικαιούται να μεταβιβάσει περαιτέρω το ακίνητο. 
Αργότερα η Ε πωλεί και μεταβιβάζει το ακίνητο στον Τ,ο οποίιος γνώριζε τόσο την πραγματική πρόθεση των Ε και Α για σύναψη δωρεάς ,όσο και τον όρο για την απαγόρευση περαιτέρω διάθεσης του ακινήτου από την Ε.Όταν ο Α πληροφορείται τη μεταβίβαση,ασκεί αγωγή σε βάρος του Τ,ζητώντας να αναγνωριστεί (ο Α) κύριος του ακινήτου ,επικαλούμενος ότι η σύμβαση πώλησης του ακινήτου προς την Ε ήταν άκυρη ως εικονική.Επικουρικά,ζητά να αναγνωριστεί η ακυρότητα της μεταβίβασης απο την Ε προς τον Τ,επικαλούμενος οτι η Ε δεν είχε δικαίωμα να μεταβιβάσει περαιτέρω το ακίνητο. 
 

Ερωτάται:Είναι βάσιμη η αγωγή του Α;(Κάθε ισχυρισμός να αξιολογηθεί αυτοτελώς.)
 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:Να απαντηθούν και τα δύο πρακτικά και ένα από τα δύο θεωρητικά θέματα. 










































Δεν υπάρχουν σχόλια: