λευτεριά στο χύμα τσίπουρο - ο φασισμός του ΟΟΣΑ δεν θα περάσει!
Το nomikithess.gr είναι ένα σάιτ από τους και για τους φοιτητές της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ. Στο nomikithess μπορεί να δημοσιεύσει ο καθένας ο,τιδήποτε θέλει (ανακοίνωση, άρθρο κλπ) πατώντας απλώς δεξιά στην επιλογή "άποψη" ή στέλνοντας στο μέσω facebook ή μέιλ.

Παρασκευή, 6 Νοεμβρίου 2015

Προτάσεις ΑΡ.ΕΝ. Νομικής για το πρόγραμμα σπουδών

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΡ.ΕΝ. ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Μετά από έναν περίπου μήνα εφαρμογής του νέου προγράμματος σπουδών, έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται αντιληπτές οι αρνητικές παρενέργειες που αυτό επέβαλλε στον φοιτητικό προγραμματισμό και στην καθημερινότητα του καθενός. Παρά το γεγονός ότι είχαμε έγκαιρα επισημάνει την πλειάδα προβληματικών και περιοριστικών κεκτημένων δικαιωμάτων διατάξεων που περιέχει, ο αγώνας μας δεν κατάφερε να δικαιωθεί στο πρόσωπο των συμφοιτητών μας. Δυστυχώς, για μια ακόμα φορά προκρίθηκαν λύσεις-ευχολόγια, άνευ περιεχομένου, σε αντίθεση με τις συντεταγμένες και δραστικές κινήσεις που είχε προτείνει η ΑΡ.ΕΝ. στις περσινές γενικές συνελεύσεις.
Από την μια πλευρά είχαμε παρατάξεις που μέσα από την δράση τους οδήγησαν τη Σχολή σε  αδράνεια και ύπνωση. Έτσι, με πρόσχημα τον κίνδυνο να χαθεί το εξάμηνο έπεισαν την πλειονότητα των φοιτητών να απέχουν από δραστικά μέσα διεκδίκησης όπως η κατάληψη, υποστηρίζοντας την έναρξη διαλόγου με την κοσμητεία, καθώς δήθεν και αυτές δεν συμφωνούσαν με το νέο πρόγραμμα σπουδών. Αυτός ο διάλογος όμως δεν άρχισε ποτέ, με αποτέλεσμα σήμερα να επικαλείται η κοσμητεία σχετική απόφαση της ΓΣ του ΣΦΝ ως αποδοχή του προγράμματος σπουδών. Από την άλλη, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τους λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν μέσα στο πλαίσιο της κατάληψης ως προς την προβολή και προώθηση των δίκαιων αιτημάτων των φοιτητών.
Σε όλη αυτή την συζήτηση στη Σχολή μας, η στάση της ΑΡ.ΕΝ. ήταν κρυστάλλινη, καθώς ποτέ δεν διστάσαμε να προκρίνουμε την κατάληψη ως μέσο διεκδίκησης των δίκαιων αιτημάτων μας, αλλά ταυτοχρόνως επιδιώξαμε να οργανωθούν οι φοιτητές και να καταθέσουν προτάσεις πάνω στο νέο πρόγραμμα σπουδών ώστε να επιτευχθεί ο εξορθολογισμός του. Στην αιτίαση της κοσμητείας για αδιαλλαξία των φοιτητών θελήσαμε να απαντήσουμε μέσω των επιχειρημάτων μας.
Το ίδιο κάνουμε και σήμερα ακόμα πιο εμπεριστατωμένα, προκειμένου να αποδειχθεί αν η Κοσμητεία θέλει όντως να συζητήσει με τους φοιτητές ή αν επικαλείται προσχηματικά τον διάλογο.
Άμεσα εφαρμόσιμες προτάσεις

1)      Επαναφορά επαναληπτικής διδασκαλίας στα υποχρεωτικά μαθήματα
Ø      Χώρος και ώρες διδασκαλίας μπορούν να εξευρεθούν μέσω της κατάργησης των επαναληπτικών στα μαθήματα επιλογής. Με το νέο πρόγραμμα σπουδών οδηγούμαστε στο εξής άτοπο: σημαντικά και αυξημένης βαρύτητας υποχρεωτικά μαθήματα να διδάσκονται μία φορά ενώ μαθήματα επιλογής (περιορισμένης, ελεύθερης) να διδάσκονται και στα δυο εξάμηνα.

2)      Επαναφορά του ενδεικτικού χαρακτήρα του προγράμματος σπουδών
Ø      Η κατάργηση του ενδεικτικού χαρακτήρα του προγράμματος σπουδών όπως ίσχυε όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει να προσφέρει τίποτα από ακαδημαϊκή άποψη παρά μόνο να περιορίσει την ελευθερία κινήσεων των φοιτητών.

3)      Κατάργηση των προαπαιτούμενων μαθημάτων
Ø      Η ακαδημαϊκή εμπειρία και πρακτική όλων αυτών των χρόνων έχει αποδείξει πως φοιτητές καταφέρνουν να εξετάζονται επιτυχώς είτε σε όλα τα μαθήματα του τομέα μαζί σε ένα εξάμηνο μετά από συστηματική μελέτη (λ.χ. Εμπορικές Εταιρίες, Αξιόγραφα, Πτωχευτικό, Εμβάθυνση Εμπορικού) ή στο επόμενο μάθημα χωρίς να έχουν περάσει το προαπαιτούμενό του. Εξάλλου, εφόσον ο φοιτητής μπορεί να καταφέρει να επιτύχει στο μάθημα χωρίς να έχει περάσει το προαπαιτούμενο ή παράλληλα με αυτό, ο περιορισμός αυτός φαίνεται υπερβολικός. Επίσης, εξαιτίας αυτής της ρύθμισης, στην περίπτωση που κάποιος χρωστάει 2 ή 3 μαθήματα, εάν αυτά αποτελούν προαπαιτούμενα μεταξύ τους, ενδέχεται να καθυστερήσει στην ολοκλήρωση της φοίτησής του πάνω από 1 χρόνο (!), οδηγώντας σε εκτροχιασμό τον προγραμματισμό των σπουδών του.

4)      Κατάργηση του περιορισμένου ακροατηρίου στα μαθήματα επιλογής
Ø      Παρόλο που μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί η εν λόγω ρύθμιση στην σχολή μας, εμπειρία από άλλες σχολές δείχνει πως λόγω του περιορισμού του αριθμού των φοιτητών αρκετοί καταλήγουν να παρακολουθούν μαθήματα που δεν βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων τους, επειδή δεν έγιναν δεκτοί στα υπόλοιπα. Επίσης, η ρύθμιση αυτή παραβλέπει πως η απήχηση που έχει το κάθε μάθημα μπορεί να είναι διαφορετική, είτε λόγω αντικειμένου, είτε λόγω διδάσκοντος.

5)      Ανακατανομή των μαθημάτων μέσα στα έτη
Ø      Παρατηρείται υπερσυγκέντρωση απαιτητικών μαθημάτων στα πρώτα δύο έτη, όταν ο φοιτητής ερχόμενος από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι εντελώς απροετοίμαστος για το τι θα αντιμετωπίσει στην Νομική Σχολή. Με αυτό τον τρόπο, αντί να γίνεται σταδιακή γνωριμία με το αντικείμενο της Σχολής μας, ο νεοεισερχόμενος φοιτητής «πέφτει κατευθείαν στα βαθιά». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η διδασκαλία μαθήματος δικονομίας στο δεύτερο έτος όταν ακόμα ο φοιτητής δεν έχει σχηματίσει επαρκή εικόνα για βασικά κομμάτια του ουσιαστικού δικαίου.

6)       Βελτίωση των μεταβατικών διατάξεων
Ø      Στην πράξη οι μεταβατικές διατάξεις έχουν οδηγήσει στην δημιουργία πολυάριθμων τμημάτων. Συμβαίνει μαθήματα βαρύτητας όπως η ‘’Αναγκαστική Εκτέλεση’’, ‘’Οικογενειακό Δίκαιο’’ να τα παρακολουθούν φοιτητές δύο μέχρι και τριών διαφορετικών ετών, προκαλώντας το αδιαχώρητο στις αίθουσες και δυσκολεύοντας την διδασκαλία.

Αιτούμαστε ταυτόχρονα την δωρεάν διανομή πολυκώδικα, ο οποίος αποτελεί αναγκαίο βοήθημα για τον φοιτητή της Νομικής και θα έπρεπε να διανέμεται δωρεάν όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια. Η χρησιμότητα του είναι αυταπόδεικτη και η ανάγκη να διανέμεται εκ νέου δωρεάν απαιτεί άμεση δράση από την Κοσμητεία. Επομένως είναι αδιανόητο την ώρα που μας λείπουν στοιχειώδη εργαλεία για την φοίτηση, η Κοσμητεία να επιδιώκει συστηματικά περαιτέρω περιορισμό φοιτητικών δικαιωμάτων που μέσα στα χρόνια της κρίσης αποκτούν ιδιαίτερο βάρος το καθένα ξεχωριστά.


Μέσω αυτής της κίνησης επιδιώκουμε να ανοίξουμε τον διάλογο πάνω στο πρόγραμμα σπουδών με τη συμμετοχή των φοιτητών, προκειμένου να σταματήσει η απελπιστική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί. Παράλληλα βέβαια, αυτή τη στιγμή το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι αντιμέτωπο με μια νέα επίθεση, η οποία οφείλεται στις πολιτικές λιτότητας και τα μνημόνια που μαστίζουν την χώρα μας. Οι πανεπιστημιακές υποδομές καταρρέουν, η δομές φοιτητικής μέριμνας ξυλώνονται, ενώ η επιβολή διδάκτρων φαίνεται στον ορίζοντα, οδηγώντας χιλιάδες νέους και νέες στην εγκατάλειψη των σπουδών τους ή στη μετανάστευση. Απέναντι σε όλα αυτα, ως ΑΡ.ΕΝ. αγωνιζόμαστε για ένα δημόσιο, δωρεάν και υψηλής ποιότητας πανεπιστήμιο με διαφάνεια, αξιοκρατία και συμμετοχή του φοιτητικού κινήματος  μέσω ενός υγιούς  συνδικαλισμού.


Δεν υπάρχουν σχόλια: