λευτεριά στο χύμα τσίπουρο - ο φασισμός του ΟΟΣΑ δεν θα περάσει!
Το nomikithess.gr είναι ένα σάιτ από τους και για τους φοιτητές της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ. Στο nomikithess μπορεί να δημοσιεύσει ο καθένας ο,τιδήποτε θέλει (ανακοίνωση, άρθρο κλπ) πατώντας απλώς δεξιά στην επιλογή "άποψη" ή στέλνοντας στο μέσω facebook ή μέιλ.

Δευτέρα, 3 Δεκεμβρίου 2012

ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ;
ΟΥΤΕ ΝΑ ΤΟ ΣΚΕΦΤΕΣΤΕ!!!

Στη σχολή μας έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετούς μήνες η συζήτηση για τη διαμόρφωση ενός νέου προγράμματος σπουδών, το οποίο υποτίθεται ότι θα ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες μας. Έχει συσταθεί μία επιτροπή(5 καθηγητές,2πασπίτες και 2 δαπίτες),η οποία έχει προχωρήσει στη διάρθρωση του νέου αυτού προγράμματος, κάνοντας συνεδριάσεις κεκλεισμένων των θυρών, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του συλλόγου αγνοεί πλήρως την κατάσταση.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ;Πρόγραμμα σπουδών κάθε τμήματος είναι ο τρόπος με τον οποίο διαρθρώνονται οι σπουδές μας. Η σπουδαιότητά του είναι αρκετά μεγάλη για το φοιτητή, καθώς το πρόγραμμα αυτό καθορίζει, όχι μόνο το τί θα διδαχθούμε καθ’ όλη τη διάρκεια των σπουδών μας, αλλά και το πώς.
ΠΟΙΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΘΑ ΕΠΕΛΘΟΥΝ;
Οι αλλαγές δεν αφορούν τόσο τη διάρθρωση των μαθημάτων, καθώς δε θα αλλάξουν ούτε θα καταργηθούν μαθήματα(εκτός από τα περισσότερα γενικής επιλογής που ήδη έχουν περιοριστεί),όσο τον τρόπο με τον οποίο θα διδασκόμαστε.


ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ:
ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ(προαπαιτούμενα),δηλαδή θα είναι αδύνατον να δώσει κάποιος π.χ. εμβάθυνση αστικού, αν δεν έχει περάσει πολιτική1.
ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ-ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ(π.χ.εργασίες, πρακτικά, εικονικές δίκες) στα τρία πρώτα έτη που θα καλύπτουν το 1/3 της βαθμολογίας.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ-ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ στις εμβαθύνσεις(τέταρτο έτος),θα καλύπτουν το 1/3 της βαθμολογίας
ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ στα μαθήματα ειδικής επιλογής(δημοσίου,ποινικού,εμπορικού…)



ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΑΛΛΑΓΗ;
Μία πρώτη ματιά στις αλλαγές…
Δε χρειάζεται να υπάρχει θεσμική κάλυψη και “τιμωρία” μέσω των αλυσίδων, για να καταλάβει κάποιος ότι είναι αδύνατον να περάσεις π.χ. εμβάθυνση ποινικού, αν δεν έχεις γνώσεις γενικού ποινικού. Η φύση της σχολής και το επίπεδο δυσκολίας είναι τέτοιο που σ’ ένα εξάμηνο θα έχεις δύο και τρία μαθήματα του ίδιου τομέα, κάτι που σημαίνει ότι ακόμα κι αν έχεις πάρει απόφαση για “σκληρό” διάβασμα, λυπούμαστε αλλά το τμήμα έχει την άποψη ότι δε θα τα καταφέρεις.
Όσον αφορά τα προαιρετικά εργαστήρια-φροντιστήρια,πρόκειται για μία ρύθμιση που ήδη υπάρχει στη σχολή και εφαρμόζεται στα περισσότερα μαθήματα. Οι εργασίες, οι εικονικές δίκες κ.α. ήδη συμβάλλουν σε ένα ποσοστό της τελικής βαθμολογίας και ο καθένας ανάλογα με τη διαθεσιμότητά του μπορεί να ασχοληθεί περαιτέρω με το αντικείμενο του μαθήματος.
Τα υποχρεωτικά εργαστήρια στις εμβαθύνσεις θα έχουν ως αποτέλεσμα πολύ απλά να μην αποφοιτήσουμε ποτέ απ’ τη Νομική(βέβαια με ν+2 θα μας πετάνε έξω) ή να θυμηθούμε τις ωραίες πανελλαδικές και να φυτοζωούμε για ακόμη μία φορά. Ουσιαστικά εισάγεται απουσιολόγιο, που όμως και μόνο η παρακολούθηση των εργαστηρίων δε θα είναι αρκετή, καθώς θα πρέπει να συμμετέχεις ενεργά,να είσαι αποδοτικός και μετά να δώσεις και το μάθημα. Η εντατικοποίηση όπως την εισάγουν δε φέρνει γνώση, αλλά απόγνωση!
Η εισαγωγή των κατευθύνσεων μέσω των μαθημάτων επιλογής είναι μία “αθώα” πρώτη αρχή εξειδίκευσης, η οποί α μπορεί να φαίνεται καλοπροαίρετη και να έχει ως σκοπό να σε βοηθήσει ν’ ανακαλύψεις την κλίση σου, αλλά θα αναγράφεται και στο πτυχίο σου και όταν θα πας για δουλειά σ’ έναν αστικολόγο(ενώ είχες πάρει κατεύθυνση δημοσίου),μάλλον θα προτιμήσει κάποιον άλλο με την αντίστοιχη εξειδίκευση.

Μία πιο ουσιαστική ματιά…
Τα τελευταία χρόνια το αίτημα για αλλαγή, σε όλες σχεδόν τις εκφάνσεις της ζωής μας, είναι αρκετά συνηθισμένο. Αυτό ήταν και το βασικό επιχείρημα του προέδρου της σχολής και μέλος της επιτροπής αναμόρφωσης του προγράμματος σπουδών σε εκδήλωση του συλλόγου, που είχε γίνει την περσινή άνοιξη με την αντίστοιχη θεματική. Η αλλαγή για την αλλαγή μοιάζει καλοπροαίρετη, είναι όμως έτσι πραγματικά;
Το γεγονός ότι το πρόγραμμα σπουδών είναι το ίδιο απ’ τη δεκαετία του ’70 δεν αποτελεί αιτία για την επικείμενη αλλαγή, καθώς αποτύπωνε αρκετές κατακτήσεις του τότε φοιτητικού κινήματος. Οι σπουδές μας δεν είναι σαλόνι για να το ανακαινίζουμε, ανάλογα με τις επιταγές της μόδας. Δυστυχώς, η φύση της σχολής είναι τέτοια που το περιεχόμενο των μαθημάτων εναρμονίζεται πλήρως με οποιαδήποτε αλλαγή επέρχεται στο νομικό(αρκετές φορές και τον πολιτικό)χώρο, π.χ. αλλάζει ο ποινικός κώδικας, αυτόματα αλλάζει και το περιεχόμενο των μαθημάτων του ποινικού τομέα.
Πράγματι οι συνθήκες έχουν αλλάξει, αλλά πώς διαμορφώνονται ακριβώς πλέον; Με τις τελευταίες εξελίξεις στον κλάδο της δικηγορίας τα δεδομένα είναι διαφορετικά και απαιτούν νέο μοντέλο δικηγόρου. Η προοπτική του νέου δικηγόρου αλλάζει, θα είναι άνεργος ή στην καλύτερη θα εργάζεται σε ιδιότυπο καθεστώς μισθωτής εργασίας σε μεγάλα δικηγορικά γραφεία και νομικές εταιρίες, με πενιχρούς μισθούς. Η εντατικοποίηση, την οποία θα επιφέρει το νέο πρόγραμμα, δε θα συμβάλλει στην καλύτερη επιστημονική κατάρτιση του νέου νομικού επιστήμονα, αλλά στη δημιουργία του νέου πειθήνιου δικηγόρου, πρωτόλεια κι επιφανειακά εξειδικευμένου, με στείρες δικηγορικές γνώσεις(μέσα απ’ τα εργαστήρια στις εμβαθύνσεις
θα ειδικευόμαστε π.χ. στη σύνταξη δικογράφων).

Οι κατευθύνσεις αυτές προφανώς δεν είναι ξεκομμένες από την ευρύτερη εκπαιδευτική αναδιάρθρωση κι ούτε αφορούν μόνο το τμήμα μας. Ο νόμος-πλαίσιο θέτει ως προϋπόθεση την αναδιάρθρωση των προγραμμάτων σπουδών, ώστε να κινούνται στις επιταγές του νόμου, γι’ αυτό και τα περισσότερα τμήματα και όχι μόνο το δικό μας, έχουν προχωρήσει σ’ αυτές τις αλλαγές. Το νέο πρόγραμμα σπουδών είναι μία πιο λάιτ έκδοση αυτού που θα ακολουθήσει στη συνέχεια, η βάση έχει ήδη μπει, το επόμενο βήμα θα είναι η αλλαγή στη διάρθρωση των μαθημάτων, σε μία καθαρά πιο τεχνοκρατική κατεύθυνση.


Πολλές φορές θα έχεις ακούσει πόσο αναγκαία είναι η αλλαγή του προγράμματος σπουδών, καθώς δεν μπορούμε να διδασκόμαστε ακόμα μαθήματα όπως το ελληνορωμαϊκό. Το ζήτημα με τέτοιου είδους μαθήματα, δεν είναι το αντικείμενο αλλά ο τρόπος με τον οποίο τα διδασκόμαστε. Το να μαθαίνεις για τις ρίζες και τη βάση του δικαίου είναι κάτι απαραίτητο ,το να το μαθαίνεις όμως παπαγαλία και στη μορφή ερωταπαντήσεων είναι αναντίστοιχο της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης και αυτό είναι που πρέπει ν’ αλλάξει.Η εντατικοποίηση έχει επέλθει ήδη, σε μεγάλο βαθμό ως απόροια της οικονομικής κρίσης, λόγω της πίεσης που δεχόμαστε απ’ τις οικογένειές μας, αλλά και λόγω του κοψίματος συγγραμμάτων και κωδίκων. Το ζήτημα είναι να μην επιτρέψουμε να θεσμοποιηθεί αυτή η κατάσταση, η σχολειοποίηση του πανεπιστημίου δεν είναι η λύση στο αδιέξοδο αντικείμενου μας.

Ο νέος δικηγόρος σε καιρούς κρίσης είναι αυτός που πρέπει να υπερασπίζεται δικαιώματα που κατακτήθηκαν με αγώνες και αίμα και να παλεύει για τη διευρυνσή τους.
Είναι αυτός που θα κληθεί να πάρει θέση στο ποιόν θα υπερασπιστεί.
Είναι ο επιστήμονας που θα έχει κριτική σκέψη, ώστε να κρίνει τους νόμους και να καλεί τον κόσμο να « παρανομεί», όσο οι νόμοι τάσσονται ενάντια στην κοινωνική πλειοψηφία και είναι ανεπιθύμητοι σ’ αυτή.

Contra legem E.A.A.K.
contralegemeaak.wordpress.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: